torstai 31. tammikuuta 2013

Sami Oksan huipputehistreenit 29.1.2013


Huipputehiksen rata 29.1 oli sama kuin haastajien edellisellä viikolla, josta Jaanakin jo kirjoitti. Siksi ajattelin suunnata kirjoitukseni hieman eri suuntaan, nimittäin motivaatioon.

Minulla oli ollut pitkä päivä koulussa takana, kun tulin hallille, niinkuin aina. No, nyt tuntui erillaiselta kuin koskaan ennen. Normaalisti hihkun intoa päästä treenaamaan Sashan kanssa huippukouluttajalla, vaikka olisin miten väsynyt, mutta ei nyt. Jotenkin tuntui siltä että olisin halunnut tehdä ihan mitä tahansa muuta, paitsi treenata. Edes treenata mun pennun kanssa. Minua nolotti minun ajatukset ihan suunnattomasti alusta asti. Minä en treenaa ja kisaa hyvien tulosten haussa, vaan juuri siksi että sekä minä että koirani rakastavat tätä lajia. Ei ole mitään parempaa kuin tuntea sen flown kun ohjaus toimii ja koira kulkee kuin unelma. Miten minä voin lähteä radalle tällä fiiliksellä ilman että Sasha huomaa sen? Miten voin olla niin epäreilu että mielummin menisin treeneihin Yayan kanssa tai lähtisin kotiin? 

Ekalla kierroksella lähdin radalle puunmaku suussa. Sashan kaarrokset venyivät, minä sanoin että ei voi mitään, paska koira, ennen se kyllä kääntyi, mutta nyt se on vanha ja ilkeä. Keinulla Sami pyysi minua ottamaan etäisyyttä. Minä sanoin etten voi. Sami kysyi miksi ja minä vastasin, että koiralla on keinuongelma, se pelästyi juuri ennen karsintoja keinua ja karsinnoissa otti pari kieltoa siitä. Ei voi mitään. Sami katsoi minua kysyvästi ja sanoi vain: ”eikö karsinnoista ole jo yli puoli vuotta aikaa?” Minä lähdin posket punaisina tauolle.

Tauolla mietin omaa asennettani. Miten olen päässyt tähän tilanteeseen? Miksi koira, jota olen ylistänyt monta vuotta on yhtäkkiä huono,  kakkoskoirani? Totta, Yaya on nopea koira ja monella tavalla estevarmempi kuin Sasha, mutta ainoa syy miksi minulla on Yaya, on Sasha (Yaya on siis Sashan lapsenlapsi).  Ja enhän minäkään olisi voinut pärjätä näin hyvin Yayalla jollen olisi oppinut aivan kaiken agilitystä kantapään kautta Sashan kanssa. Sitäpaitsi Sasha ei ole huono. Sillä on hyviä puolia ja ne huonot puolet mitä sillä tällä hetkellä on, miksi minä en tee mitään niiden parantamiseksi?

Tiesin olevani valinnan edessä. Joko jatkan Sashan kanssa tosissani, tai sitten laitan sen eläkkeelle. Ei ole reilua treenata ja kisata koiran kanssa jollei siihen ole uskoa. Sasha on elämänsä kunnossa ja sen vauhti on kasvanut huimasti viime vuoden aikana. Sen nollaprosentti on paljon yli 50% ja sillä on ollut paikka ensivuoden arvokisoihin jo kesästä asti. Olisin typerä jos jättäisin tämän tähän. Meillä on vielä paljon annettavaa, ja jokainen treeni, jokainen kisa Sashan kanssa opettaa minua tulevaisuuden kannalta. Sitäpaitsi Sashan kanssa tekeminen on hauskaa. Se tekee aina kaikkensa ja se rakastaa agilityä!

Menin tauon jälkeen radalle aivan eri asenteella. Kotiin tultuani ilmoitin Sashan ekoihin kisoihin siiten syksyn. Seuraavana päivänä menin halille ja palasin käännösten alkuopetukseen mitä ei olla koskaan Sashan kanssa tehty. Ja se toimi. Heti. Aloitin myös keinun vahvistamista.

Joskus tälläisiäkin treenejä tulee. Missä työstät omaa pääkoppaasi paljon enemmän kuin mitään muuta. Joskus pitää muistuttaa itseänsä siitä miksi tätä lajia tehdään ja ennenkaikkea siitä että oma koira on maailman paras. 

Nyt minulla alkaa uusi aikakausi agilityssä. Yaya on tullut kisaikään ja aloittanut kisaamisen. Meillä on kolme kisaa takana ja olemme yhtä luvaa vailla kolmosluokkalaisia. Kohta olen siinä pisteessä mistä olen unelmoinut pitkään. Saan kisata Sashan ja sen jälkeläisen kanssa samoilla radoilla. Kiitos Sasha kaikesta, toivottavasti meillä on monta aktiivista vuotta edessämme. Olet paras!

T. Laura ja Sasha


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti